Настоящият текст отново дава някои насоки „от извора“. И за да не е некоректно към автора, тук ще Ви предложа само някои основни негови размисли, изключително основополагащи и ключови за концепцията на ВП, неговите принципи и практики.
Представената тук извадка от книгата The Little Book of Restorative Justice се представя на български с изричното разрешение на Good Books, отпечатана от Skyhorse Publishing, Inc. (Всяко препечатване и публикуване без разрешението на издателя се приема като нарушение.)
∗∗∗
Възстановителното правосъдие, казва H.Zehr, се основава на един стар, здрав разум и разбиране за закононарушението. То може да бъде представено по различен начин в различните култури, макар, че това разбиране е доста общо за повечето традиционни общества. За тези от нас с Европейски корени, това е разбирането за „закононарушението“ изповядвано от предците ни (а вероятно дори и от нашите родители). Разбиране предадено и на нас.
- Престъплението е посегателство над хора и нарушаване на междуличностни отношения.
- Посегателството създава задължения
- Основното задължение е да се поправи стореното
Под това разбиране за „закононарушението“ стои едно предположение за обществото: всички ние сме свързани помежду си. В Юдейските писания, това се вписва в разбирането за Shalom, разбирането за битието и живота като едно чувство на съвършенство, покой, баланс и разбирателство със Създателя и със средата. Много култури имат дума, представяща това понятие, в чийто център са отношенията: за Маорите това се описва с whakapapa; за Навахо това е hozho; за много африканци думата е ubuntu. Независимо от специфичното значение на тези думи, на всеки един от езиците, те предават едно и също послание: всички неща са свързани, едно със друго, в една мрежа от отношения….
Престъплението, продължава Zehr, представлява нарушение на отношенията. Всъщност нарушените отношения са и причина за престъплението и резултат от него. Много традиции казват, че нараняването на един, наранява всички. А вредата от едно престъпление се разпространява, подобно на вълни и достига и разстройва цялата мрежа. Нещо повече, закононарушението често e симптом, че нещо е извън баланс в мрежата от отношения.
Междуличностните отношения предполагат общи задължения и отговорности. Тогава не би следвало да е изненада, че в това разбиране за закононарушението се подчертава поправянето или коригирането. … Нещо повече, фундаментално, тази позиция към правонарушението предполага едно насочване към лечението на всички въвлечени – жертви, правонарушители и общности.
Как точно това разбиране се допълва или контрастира с „официалното“ или наказателното правосъдие и неговото разбиране за правонарушението? Какво изисква правосъдието?
Както може да видим отговорът на Западното общество е фокусиран върху това закононарушителите да получат наказание, каквото те заслужават. Отговорът на ВП е различен, фокусирайки се първо върху всички нужди и произтичащите задължения.
В при приложение I на цитираната тук книга на H. Zehr (стр.64-69) може да намерите пълният списък от принципите на ВП / RJ и тяхното приложение, основаващо се на концепцията за правонарушението, описана по-горе.
За целите на настоящото резюме може да надзърнем само, защо нуждите, ролите и задълженията са толкова важни за ВП.
Итака, трите основни стълба на ВП са:
- ВП се фокусира върху нанесените вреди
- Правонарушенията и нанесените вреди / щети пораждат задължения
- ВП насърчава участието и ангажираността
или
Нанесените вреди/ щети и свързаните с тях нужди (преди всичко тези на жертвите, но също така тези на общностите и на правонарушителите); задълженията, които са се породили от нанесените вреди / щети (на правонарушителите, но също така и тези на общностите ); и ангажирането/ включването на онези, които имат правен интерес или участие в престъплението и свързаното с него решение (жертви, правонарушители и членове на общността)
***
Възстановителното правосъдие изисква като минимум, да отговорим на породените от правонарушението нужди на жертвите, изисквайки от правонарушителите да поемат отговорност за поправянето на тези вреди / щети, въвличайки в този процес жертвите, правонарушителите и общностите .
Трябва да влезете, за да коментирате.